Kirjoittelen tätä tekstiä työpaikallani. Maski naamalla. On Korona-syksy ja maailma on muuttunut. Jos aivastan tai niiskutan, koen siitä syyllisyyttä. Väistämättäkin tulen seuranneeksi miten muut toimivat, noudattavatko he annettuja ohjeita. Entä miten minut koetaan kun noudatan ohjeita. Kuulunko joukkoon? Olenko erilainen? Nämä ajatukset ovat uskoakseni monen muunkin mielellä ja vaikuttavat mielemme hyvinvointiin. Olemme sosiaalisia laumaeläimiä, joille toisten hyväksyntä on tärkeää. Ryhmän ulkopuolelle jääminen on uhka, mutta juuri nyt on myös mahdollisuus tiivistää ryhmään kuulumistamme toimimalla vastuullisesti yhdessä.

Korona-aikana tulevaisuus on aiempaa ennakoimatonta ja hallitsematonta, mikä haastaa meidän sisäisen turvallisuuden tunteemme. Työssäni yksilövastaanotolla on havaittavissa lisääntynyttä ahdistusoireilua. Aiemmin hyvin toimineet selviytymiskeinomme eivät välttämättä enää toimi. Tarvitaan jotain lisää.

Juuri tänään juuri sinä voit auttaa itse itseäsi. Se on mahdollista. Tee asioita jotka rauhoittavat: ole yhteydessä niiden ihmisten kanssa jotka hyväksyvät sinut itsenäsi, syö lempiruokaasi, katso hyvä tv-ohjelma tai elokuva, käy kävelyllä luonnossa, tee jotain käsilläsi, sytytä kynttilä ja juo kuppi kuumaa juomaa, nauti pehmeän viltin ja villasukkien luomasta lämmöstä, mene ajoissa nukkumaan, lue kirjaa, hengittele tai venyttele.

Mielenterveyttä voi tukea olemalla avoin omille tarpeille ja tunteille. Jokainen meistä kaipaa myös, nyt ja aina, hemmottelua ja myötätuntoa. On tärkeää muistaa aika ajoin pysähtyä kuuntelemaan mitä minä tarvitsen juuri nyt. Kohtaa itsesi myötätuntoisesti ja kunnioittavasti. Mielenterveyttä tukee myös yhteisöllisyys ja toisista huolehtiminen. Pysähdy aika ajoin myös kuuntelemaan mitä läheisellesi tai tiellesi sattuneelle ihmiselle kuuluu. Kuulluksi tuleminen edistää mielenterveyttä ja hyvinvointiamme.

Tänään illalla minä tapaan hyvää ystävääni, syömme hyvin ja katsomme leffaa yhdessä. Mitä sinä voisit tehdä nyt jotta voisit paremmin?

Valoisin terveisin Kaisa Berg, Nurmijärven vihreiden hallituksen jäsen

(kuva: Unsplash)